Educația fizică și sportul reprezintă unul dintre cele mai importante subiecte din sistemul de învăţământ din prezent. Observându-se o tendință crescândă a obezității în rândul copiilor și adolescenților, nu a fost niciodată mai important ca sănătatea și educația fizică să fie predate în școli. În momentul în care ne gândim la educație fizică și sport, gândurile a numeroase persoane ar putea să se concentreze, nediferenţiat, asupra performanței, competiției de echipă, participării și exerciții regulate. Într-o oarecare măsură, se presupune că acest lucru va contribuie la conștientizarea subiectului în privința fitness-ului și importanța conducerii unui stil de viață sănătos. Astfel că din acest punct de vedere, rolul profesorului de educație fizică și sport poate fi foarte ușor confundat cu rolul unui simplu furnizor de activitate sportivă. În aceste condiții, apare planificarea care se dovedește a fi o parte esențială a sportului didactic. Profesorului de educație fizică și sport îi revine rolul de a pregăti mai mult decât prea puțin, iar ceea ce nu este necesar în momentul respectiv poate fi folosit tot timpul într-o altă lecție. Totodată, pentru a ajuta elevii să-și dezvolte abilitățile, este esențial ca profesorul de educație fizică și sport să se gândească la ceea ce aceștia urmăresc să obțină. Comunicarea eficientă este vitală în predarea sportului, iar aceasta presupune furnizarea de informații și primirea acestora, vorbind și ascultând. Astfel că profesorul de educație fizică și sport, trebuie să trimită mesaje corecte subiecţilor și în același timp trebuie să le ofere acestora șansa de a comunica. Pe măsură ce implicarea profesorului de educație fizică și sport în sporirea învățământului crește, acesta va deveni din ce în ce mai experimentat, va învăța să observe și să analizeze progresul elevilor cărora le predă și totodată va învăța din propriile succese și eșecuri. Astfel că metodele de predare diferă și variază de la profesor la profesor, fiind cazuri în care profesorul încurajează cooperarea cu elevii.
Scoala online a fost o provocare pentru elevi şi profesori deopotrivă, iar ultimii încă învaţă cum să facă orele atractive. Pentru profesorii de educaţie fizică lucrurile sunt mai complicate decât şi-au imaginat.. … Dacă sunt discipline la care întâlnirea pe Zoom, sau orele pe alte platforme decurg fără probleme, pentru profesorii de educaţie fizică este o adevărată încercare să găsească acele modalităţi de a-i capta pe copii şi a răspunde şi cerinţelor programei. Când nu-i au însă pe elevi în faţa lor, demersul devine mult mai greu. Cea mai mare problemă rămâne, însă, faptul că nu îi poate observa pe elevi exersând, pentru a-i putea corecta. Exerciţiile trebuie să-i şi atragă pe copii, să perceapă ora ca pe un moment care-i destinde, cum se întâmplă la şcoală. Deloc de mirare, copiii vor ca şi când vor reveni în sala sau pe terenul de sport să exerseze ce li se prezintă în şcoala online.
Pregătirea organismului pentru efort
-alergare ,,pe loc” timp de 5 minute
-alergare cu joc de glezne ,,pe loc” timp de 1 minut
– alergare cu pendularea gambei înapoi ,,pe loc” timp de 1 minut
– alergare cu genunchii sus ,,pe loc” timp de 1 minut
– săritură uşoară cu desprindere de la sol aproximativ 10 centimetri pe piciorul stâng timp de 30 secunde
– săritură uşoară cu desprindere de la sol aproximativ 10 centimetri pe piciorul drept timp de 30 secunde
– săritură uşoară cu desprindere de la sol aproximativ 10 centimetri pe ambele picioare cu ridicarea braţelor deasupra capului timp de 30 secunde.
Exerciţii pentru dezvoltarea forţei generale folosind obiecte( se folosesc sticle de plastic de 1, 5 l, 2l, 5l )
Exerciţiul 1
Poziţia iniţială –Stând cu braţele pe lângă corp cu 2 sticle de 2l cu apa
Ridicarea braţelor întinse prin lateral sus şi revenire.
10 repetări X 5 serii .Pauza între repetări 5 secunde frecvenţă maximă iar la final pauză 30 secunde
Exerciţiul 2
Poziţia iniţială –Culcat dorsal cu braţele întinse deasupra capului cu 2 sticle de 2l ţinute în mâini.
Ridicarea trunchiului (abdomene), atingerea vârfurilor picioarelor cu sticlele şi revenire.
10 abdomene, pauză 5 secunde între repetări X 5 serii pauză 30 secunde frecvenţă maximă
Exerciţiul 3
Poziţia iniţială –Stând cu ţinerea a 2 bidoane de 5 l cu apă la piept prin încrucişarea braţelor
10 genoflexiuni, pauză 5 secunde între repetări X 5 serii pauză 30 secunde.
În funcţie de vârsta subiecţilor se poate mări numărul de repetări .
BIBLIOGRAFIE:
Cârstea Gheorghe, Didactica educației fizice, ANEFS, București, 2000.
Cojocaru Venera Mihaela, Teoria și metodologia instruirii, Editura didactică și pedagogică, București, 2002
Dragnea Adrian, și colab. Ghid metodologic pentru organizarea șI desfășurarea activităților de educație fizică șI sport la copiii instituționalizațI (7-14 ani). Programe și aplicații, Editura Didactică și Pedagogică, București, 2001
Dragnea Adrian, Teoria educației fizice și sportului, ediția a II-a Editura FEST, București, 2004
PROFESOR ADRIANA CABA LICEUL CU PROGRAM SPORTIV PIATRA-NEAMȚ
26
ian.