PORTOFOLIUL DIGITAL ȘI FORMULARELE DIN GOOGLE CLASSROOM-INSTRUMENTE DE EVALUARE IN INVAȚAMANTUL ONLINE

PROFESOR DINU CRISTINA FABIANA LICEUL TEHNOLOGIC „DANUBIUS” CORABIA, OLT

Întreaga omenire traversează o perioadă dificilă datorită pandemiei. Toate domeniile de activitate, viața personală și profesională au de suferit.Învățământul nu face excepție și este supus unei provocări uriașe: să efectuăm actul didactic la distanță.
Cum să reușim acest lucru când uneori este dificil să realizăm predarea-învățarea-evaluarea la clasă, față în față? Cum să evaluăm la distanță acei copii care au dificultăți în exprimare, în gestionarea stărilor emoționale?
Din punctul meu de vedere o soluție privind modul de evaluare al elevilor la distanță ar fi portofoliul digital. În această variantă elevii nu vor mai fi nevoiți să prezinte portofoliul fizic, pe suport de hartie, nu se va mai face risipă de coli, cerneală, dosare și nu în ultimul rând, va fi ușor de adus la școală. Portofoliul ar putea fi păstrat pe stick, în calculator/laptop în mail sau trimis profesorului.
Portofoliul reprezintă o colecție din produse ale elevului, selectate de el însuși, structurate și semnificate în mod corespunzător.Oferă o imagine completă a progresului înregistrat de elev de-a lungul intervalului de timp pentru care a fost proiectat, prin raportarea la criterii formulate în momentul proiectării.El permite investigarea produselor elevilor, care, de obicei, rămân neimplicate în actul evaluativ, reprezentând un stimulent pentru desfășurarea întregii game de activități.Cu ajutorul lui putem urmări evoluția și progresele înregistrate de elev în timp.Portofoliul este un produs complex, format din elemente diferite din punctul de vedere al canalului de transmitere a informației și a mesajului: fișe de informare și documentare independentă, referate, eseuri, pliante, prospecte, desene, colaje care pot constitui subiectul unor evaluări punctuale, dar nu obligatoriu.Elevul adaugă în portofoliu materialele pe care le consideră necesare, materiale care-l reprezintă, subliniind atitudinea și interesul față de domeniul abordat.Elevii sunt evaluați cel mai bine atunci când lipsește tensiunea și teama că poate răspunsul nu este cel așteptat de profesor.Pe lângă faptul că elimină tensiunea din evaluarea clasică, portofoliul îi permite elevului să se joace cu imaginația și să contopească cel mai bine cunoștințele acumulate din mai multe discipline.El poate vedea astfel totul ca o joacă din care rămâne cu importante informații.
Fiecare profesor poate a auzit la un moment dat de la elevi următoarea întrebare:Dar la ce ne ajută această disciplină?Ei au impresia că fiecare disciplină ne ajută strict într-un anumit domeniu.În cazul disciplinei economie le-am demonstrat că aceasta îi ajută atunci când doresc să înființeze o firmă, când vor fi salariați și vor dori să își calculeze singuri salariul, în situația în care li se cere să completeze o cerere sau adeverință cu valoarea salariului brut sau net.Astfel de exemple pot continua.
Portofoliul este relevant pentru creativitatea elevilor iar profesorul trebuie sa demnostreze flexibilitate apreciind elementele suplimentare introduse in structura sa.Pentru a avea succes în demersul de utilizare a portofoliului, trebuie stabilită o tematică ce poate să-l conducă pe elev la surse de informații diferite de cele utilizate la școală, precum și la forme de comunicare mai complexe.Portofoliul nu își atinge scopul dacă tematica are un grad accentuat de generalitate iar elevul este înlocuit de familie pentru realizarea activităților.
Portofoliul digital are avantajul de a capta mult mai bine in filmulețe aspectele vieții economice. Printr-un video în care se arată cum reducerea prețului la anumite produse generează o cerere mai mare pentru acele produse, elevul va înțelege mai bine legile cererii si ale ofertei.Un filmuleț în care ne este prezentat cum produsele aflate în pragul expirării sunt puse la vânzare cu un preț mult mai mic astfel încât comerciantul să își recupereze totuși o parte din bani.
O altă modalitate de evaluare o reprezintă formularele din Google Classroom.Acestea, față de portofoliul digital prezintă următoarele avantaje:
-notarea este mult mai obiectivă datorită faptului că putem adăuga întrebări cu variante de răspuns; elevul va primi punctaj doar dacă a bifat răspunsurile corecte;
-se poate evita copierea răspunsurilor prin solicitarea de a rezolva testul într-o anumită zi, la o anumită oră iar timpul alocat testului poate fi limitat;
-elevul își poate afla nota imediat ce a trimis testul și totodată are posibilitatea de a vedea răspunsurile greșite.
Pentru exemplificare vă atașez imagini în care sunt prezentate posibilitățile oferite de aceste teste.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *