Școala online…cine s-ar fi gândit acum un an că vom fi nevoiți să ne desfășurăm activitatea de predare exclusiv online? Cu siguranță nu mulți dintre noi, chiar dacă tehnologia a fost folosită si integrată din ce in ce mai mult in actul de predare. Și dacă la predarea, transmiterea cunoștințelor stăm bine, am prins repede, ne- am perfecționat, cum sa facem o evaluare eficientă este o adevărată provocare.
Școala noastră folosește in perioada școala online platforma Google Classroom. Experiența actuală ne ajută să înțelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru profesori este să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word și să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare. În contextul online, implicarea este esențială și instrumentele alese pentru predare și evaluare trebuie sa creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă. Creativitatea pe care tehnologia îți permite să o exprimi este ceva despre care noi, profesorii, trebuie să vorbim pozitiv.
Evaluarea e în responsabilitatea profesorului. Iar pentru asta atât profesorul cât și întreg sistemul educațional trebuie să asigure cele 3C caracteristici esențiale ale evaluării: să fie continuă, completă și corectă.
Evaluarea este o cuantificare a măsurii în care au fost atinse obiectivele programului de instruire, au fost eficiente metodele de predare/învățare. In ceea ce mă privește am aplicat și aplic la clasă următoarele metode de evaluare:
ESEURI: o metoda de evaluare potrivită mai mult pentru discipline umaniste, greu de implementat într-un sistem online in vederea evaluării automate
TESTE DE TIP CHESTIONAR: un mod de evaluare cu răspunsuri #DA/NU# sau răspunsuri multiple aplicabile în orice domeniu. Necesită un efort din partea profesorului în pregătirea întrebărilor și răspunsurilor. Este un mod de evaluare cu un înalt nivel de obiectivitate atâta timp cât elevii înțeleg importanța evaluării și lucrează corect, individual fără să comunice între ei. În acest tip de evaluare nu se pune accent pe creativitate.
Evaluarea bazata pe proiect, cu utilizarea media, poate oferi elevilor o serie de opțiuni. Proiectul reprezintă o metodă complexă de evaluare, individuală sau de grup, recomandată profesorilor pentru evaluarea sumativă. Elaborarea proiectului necesită o perioadă mai mare de timp, câteva zile sau câteva săptămâni.Pe parcursul realizării proiectului, cadrul didactic oferă suport și consultanță elevilor în desfășurarea cercetării, în colectarea datelor necesare și poate efectua evaluări parțiale. Experiența mea este că le place acest lucru iar creativitatea manifestată este uluitoare. Pe platforma Google Classroom putem discuta cu elevii- Meet video chat este inclus acum gratuit, pot fi corectate temele și poate fi oferit feedback direct fiecărui elev. Proiectele pot fi prezentate clasei, elevii sunt extrem de inventivi, am avut surpriza să realizeze filmari pe care apoi le-au prezentat colegilor. Utilizarea proiectului este o metodă eficienta de evaluare dar și o metodă de învățare interactivă care plasează elevul într-o situație de cercetare autentică, cultivă responsabilitatea pentru propria învățare și rezultatele acesteia.
Testul clasic, postat pe activitatea la clasa, în word, timp de rezolvare si apoi încărcare pe platformă. Permite corectarea si feedback direct fiecărui elev. Implică seriozitate si corectitudine din partea elevilor și știm că, încă la această parte trebuie să mai lucrăm. Trebuie să-i facem pe elevi să înțeleagă că evaluarea are rolul verificării cunoștințelor acumulate, nu este o pedeapsă, este și un mod de a constata lacunele apărute si de a le corecta.
Portofoliul: reprezintă un instrument utilizat în cadrul evaluării sumative, care permite estimarea progresului în învățare al elevului prin raportare la achizițiile realizate în perioade de timp mai mari( semestru, an școlar)
Probele orale : se poate face online pentru ca putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio unu la unu, sau pur și simplu camerele web în grupurile de Skype sau Zoom, în care evaluatul să poată expune răspunsul la o întrebare sau o lecție învățată.
Pentru evaluare se pot folosi câteva instrumente/aplicații: Quizizz; Wordwall; Quizlet; Learning Apps etc, platforme cu ajutorul cărora se pot crea teste, fișe de lucru, activități interactive. Oricât de performantă sau prietenoasă ar fi o aplicație de evaluare online, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului.
BIBLIOGRAFIE:
Brut Mihaela, Metode de testare online http://www.infoiași.ro/mihaela 2005/2006
Cucoș, C (2008).Teoria și metodologia evaluării. Iași: Editura Polirom