„ Să nu lași să treacă o zi fără să vezi, să auzi sau să citești ceva frumos„ ( Goethe)
De opt luni, întreaga omenire se confruntă cu aceasta pandemie, care a venit mai întâi cu spaima de îmbolnăvire, cu pierderi umane, cu noi norme de igienă, cu distanțare și multe restricții.
Însă pentru noi, pentru profesori a venit cu mari provocări. Tot ceea ce știam și aplicam deja de ani de zile a fost dat peste cap în momentul în care a trebuit să lucrăm online cu ai noștri elevi. Și uite așa am început să căutăm, să cercetăm, să învățăm prin descoperire și să adaptăm noi metode de predare- învățare – evaluare, să găsim modalități prin care să îi ținem aproape pe elevi, să le dăm încredere că știm ceea ce facem și că totul va fi bine.
Dacă în prima perioada de învățare online ne am axat pe predare-învățare, acum trebuie să evaluam într-un mod atractiv, asigurând cele 3C, caracteristici esențiale ale evaluării să fie continuă, completă și corectă.
În mare parte în literatura de specialitate formele de evaluare sunt structurate în: metode tradiționale: probe orale, probe scrise, probe practice si metode complementare (moderne): observarea sistematică a comportamentului, referatul/eseul, proiectul, portofoliul, autoevaluarea.
În literatura românească nu am găsit o metodă modernă de evaluare în mediul online, dar pentru a-mi dezvolta abilități și deprinderi în acest sens am participat la cursuri si webinarii pe aceasta temă, care m-au ajutat mult în evaluarea elevilor.
În activitatea didactică desfășuată în online folosesc Google Meet unde predau și primesc răspunsuri, Google Jamboard unde completăm și vizualizăm răspunsuri scurte, deoarece toți elevii pot vedea toate răspunsurile date. Google Forms permite conceperea unor formulare care pot fi utilizate pentru a obține feedback, dar și pentru a crea teste scrise cu întrebări închise sau deschise, cu o varianta sau variante multiple de răspuns. Se pot include atât imagini cât și clipuri. Funcția Quiz permite oferirea de feedback prompt. Elevii află imediat dacă au răspuns corect.
În aplicația Wordwall sunt mai multe șabloane pentru jocuri interactive ce se pot folosi în evaluarea elevilor din ciclul primar. Dintre acestea amintesc roata aleatoare și chestionarul. Jocurile- chestionar pot indica cu acuratețe răspunsurile corecte ale copilului; acestea apar afișate după ce au parcurs toate întrebările. Pot fi jucate individual sau în competiție cu alți colegi.
Folosesc aplicații precum snippingtool cu ajutorul căreia selectez o zona din manualul virtual sau fotografiez ceea ce ma interează, o copiez și apoi o lipesc într-un word/ power point/paint, apoi o convertesc și o editez utilizând aplicații precum zamzar / pdfrock /I love pdf. Elevii primesc link cu pdf -ul creat in Ilovepdf, completează în spațiile prestabilite răspunsurile, salvează și retrimit link-ul spre corectare la profesor. Foarte des folosesc și liveworksheets în realizarea fișelor de evaluare. Din fișe predefinite scanez cu TinyScaner apoi modific și salvez în pdf. Creez cu pdfescapedate câmpuri editabile pe care elevii pot completa. Apăsând upload încarc fișa pe care am scanat-o, selectez insert form fild text/ chekbox și selectez locul pentru răspuns, unde ei pot bifa/ pot uni/ pot completa cu răspunsul potrivit. Îl salvez, îl downloadez în pdf, îl trimit elevilor, ei completează doar în spațiile la care au acces pentru editare . Se poate pune limită la timpul de completare.La final li se generează automat și calificativul și pot trimite fișa în gmail-ul profesorului.
În oricare din formele de evaluare prezentate, în momentul realizării structurii testului de verificare trebuie să avem în vedere corelarea conținutului cu obiectivele învățării: cunoaștere, înțelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare, aptitudini și deprinderi.
PROFESOR ÎNVĂȚĂMÂNT PRIMAR, CONDURACHE MARIA NICOLETA ȘCOALA GIMNAZIALĂ BOGDAN VODĂ C-LUNG MOLDOVENESC, JUD. SUCEAVA
26
ian.