Etimologic, conceptul de metodă derivă din grecescul „methodos ”, care semnifică „drum spre …”, „cale de urmat” pentru atingerea unui obiectiv bine precizat şi definit, un demers de cercetare sau investigarea modalităţilor eficiente de cunoaştere a realităţii, de reflecţie, asupra ei şi de transformare a acesteia pe baza experienţei anterioare a elevilor. Circumscrisă acţiunii instructiv-educative, metoda devine acea cale eficientă de organizare şi de conducere a învăţării sub semnul comunal aceluiaşi mod de acţiune obiectivat în interacţiunea dintre profesor şi elevii săi. Şi din perspectivă evaluativă, metoda cumulează aceleaşi semnificaţii educaţionale, reprezentând un mod eficient de realizare a demersului iniţiat în vederea atingerii obiectivelor de evaluare propuse. Metoda de evaluare este o cale prin care învăţătorul oferă elevilor posibilitatea de a demonstra nivelul de stăpânire a cunoştinţelor, de formare a diferitelor capacităţi testate prin utilizarea unei diversităţi de instrumente adecvate scopului urmărit.
Relaţia dintre metoda de evaluare şi instrumentul de evaluare trebuie interpretată ca o relaţie de dependenţă univocă a instrumentului de metodă, în sensul că cel dintâi îşi subsumează valenţele formative şi operaţionale realizării perspectivei propuse. Astfel, metoda de evaluare, în ansamblul său, vizează întregul demers de proiectare şi realizarea actului evaluativ, de la stabilirea obiectivelor de evaluare şi până la construirea şi aplicarea instrumentului de evaluare prin care intenţionăm să obţinem informaţiile necesare şi relevante pentru scopurile propuse. Din această perspectivă, instrumentul de evaluare este parte integrantă a metodei, fiind cel care concretizează la nivel de produs operaţiunea metodologică a profesorului pentru testarea performanţelor elevului într-o situaţie educaţională bine definită.
Noile conditii in contextul pandemiei au impus adaptarea din mers de la evaluare traditionala si examene, la o evaluare exclusiv online, gasirea unor metode si tehnici eficiente, adaptate la nivelul clasei de elevi.
In anul scolar 2020/2021 am adaptat metodele de predare online umor elevi de clasa I, care acum deslusesc tainele alfabetului, ale scrisului de mânã si a calculului matematic.
Deoarece incepand cu luna martie 2020 s-a trecut la varianta invatarii online, copiii sunt deja familiarizati cu acest procedeu.Astfel evaluarea iniţialã s-a desfasurat pe baza de proiecte individuale. Pe parcursul primelor douã luni de scoalã (septembrie si octombrie)orele s-au desfãṣurat online pe platforma ṣcolii, cat si pe grupul de whatsup, unde parinţii primeau temele, explicaţii suplimentare pentru a-i putea urmari si ajuta (tinem cont ca vorbim de copii de 7-8 ani) care au nevoie încã de ajutor în citirea enunţului si de explicaţii suplimentare, sã înteleagã ce reprezintã tema pentru acasã si noţiunea de evaluare si procedeul de notare.
Metodele de evaluare online diferã in funcţie de materia de studiu:
Comunicare în Limba Românã- evaluarea se realizeaza prin poze cu tema pentru acasã, realizarea literelor mari si mici de mânã, dictãri, transcrieri ṣi realizarea unui portofoliu online (un dictionar ilustrat al fiecãrei litere învãţate);
Matematica si explorarea mediului-evaluarea se realizeaza prin teste grilã online, si realizarea unor postere cu scheletul uman;
La Arte Vizuale ṣi Abilitãţi practice, elevii au prezentat video proiectul „Roadele Toamnei”, colaj în diverse tehnici, cu tema datã;
Muzicã ṣi Miṣcare- au prezentat un video cu coregrafia unei melodii date, au realizat o jucãrie muzicalã hand made din materiale de toamna;
Dezvoltare personalã-evaluarea s-a realizat prin desene în care si-au prezentat familia si hobby-ul.
La Optionalul „In lumea basmelor”, copiii au urmarit pe youtube un fragment din „Amintiri din copilãrie” ṣi au fost solicitaţi sã ilustreze secvenţa care i-a impresionat cel mai mult;
Fiecare elev a primit un calificativ pe prezenţa activa în cadrul întalnirilor online, ṣi celãlalt calificativ pe lucrarile, proiectele si portofoliile prezentate.
Metodele de evaluare online i-au încântat ṣi le-au trezit interesul, deṣi sunt consumatoare de timp ṣi uneori au nevoie de ajutor din partea adulţilor pentru a realiza sarcina datã.