Evaluarea initiala poate demonstra necesitatea conceperii unei subsecvente de recuperare a ceea ce elevii nu stapanesc satisfacator, asigurandu-se reamintirea unor continuturi sau chia reinvatarea acestora.
Evaluarea initiala, constituie totusi un demers realizat tot mai rar in prezent.Deseori este realizata in treacat, ca un ,,tur de orizont,, asupra premiselor invatarii, fara a dobandi precizia si completitudinea necesare furnizand educatorului si elevilor informatiile de care au nevoie pentru ceea ce au de facut in continuare.
Realizarea evaluarii initiale este posibila,dar acest lucru impune mai multe conditii:
-schimbarea mentalitatii dupa care realizarea ei constituie o risipa de timp sau o utilizare nerationala a acestuia
– capacitatea de a gestiona rational timpul de invatare
– intelegerea evaluarii initiale nu ca simplu test de pornire, de inventariere, ci ca demers care inoteste activitatea pe o durata mai mare de timp. B.Bloom subliniaza in lucrarea,, Diferentele individuale dintre elevi si diferentele de invatare,, ca in situatia in care comportamentul cognitiv initial si calitatea instruirii sunt pozitive, atunci performantele elevilor vor fi si ele pozitive si de nivel accptabil.
Evaluarea initiala trebuie sa insoteasca activitatea pe toata durata ei, sub forma obtinerii de informatii referitoare la ecartul fata de obiective.
Aceasta informare continua si simutana a efectelor actiunii este hotaratoare in reusita activitatii pentru ca, prin ea, demersul intreprins este pus in concordanta cu demersul invatarii. Ea produce efecte pozitive in masura in care permite sa fie reconstruita, fara intrerupere, actiunea(reglarea acesteia). In concluzie, pot fi considerate ca apartinand problematicii evaluarii initiale mai multe idei:
Evaluarea este indisociabila constructiei unui demers didactic riguros si eficace
Functiile ei sunt asigurate pana la final numai daca mijloacele si resursele sunt stabilite si folosite pentru a face posibila derularea activitatii in conditii de eficienta.