O schimbare bruscă pentru multe săli de clasă într-un cadru online a început cu primăvara anului 2020 . Profesorii încearcă să-și regleze instrucțiunile rapid și mulți fac predare la distanță pentru prima dată. Experiența contează și poate fi frustrant să încercăm să-i ajutăm pe elevii noștri în acest mod nou.
Există o mulțime de conținut online la care putem face legătura și referință, dar includerea materialelor autentice este o modalitate excelentă de a ancora învățarea. Surse autentice, exemple reale și cazuri preluate din istoria noastră sau din lumea naturală oferă contextul bogat și nuanța de care deseori lipsesc proiectele ipotetice sau exemplele inventate.
Solicitarea elevilor să analizeze și să interpreteze materialele și conținutul în timp util le poate spori gândirea critică și implicarea. Spre exemplu: fragmente de înregistrări dintr-o emisiune radio difuzate săptămânal, care aveau legătură cu subiectele lecției, videoclipuri și interviuri sau înregistrări de podcast-uri cu experți pe subiectele lecției pentru a-și modela gândirea și a oferi materiale autentice elevilor.
Astfel, furnizarea de conținut video, audio, de citire și interactiv poate face un curs mai atrăgător. Câteva exemple bune de abordări media ar putea fi:oferirea de transmisii radio, clipuri de ziar și hărți interactive pentru elevii din lecția de istorie. Elevii pot identifica apoi teme prezente pe parcursul tuturor materialelor. Elevii pot scrie un rezumat al unei teme într-un fragment de literatură pe baza unui extras din carte, un interviu TV pe care autorul l-a dat pe carte și o serie de benzi desenate web sau tipărite care fac referire la carte.
Reflecția și metacogniția sunt esențiale pentru învățare în orice cadru, iar într-un cadru online profesorii trebuie să aibă intenția de a ajuta elevii să reflecteze. Activitățile de reflecție ale profesorilor i-au ajutat pe elevi să reflecteze asupra învățării lor.
Evaluare online
Evaluarea învățării elevilor este o componentă esențială a predării și învățării eficiente în mediul online. Evaluarea formativă urmărește înțelegerea elevilor și zonele slabe în timpul procesului de învățare și permite profesorului să adapteze predarea în consecință. Evaluările sumative sunt un test de învățare, de obicei efectuat la sfârșitul procesului de învățare (adică la mijlocul unei perioade de învățare sau final).
Este important să creăm activități autentice de evaluare în mediul online. Ca întotdeauna, este esențial ca lecțiile noastre să înceapă cu un set de rezultate ale învățării clar definite. Evaluările pot promova învățarea activă și pot construi un sentiment de comunitate în rândul elevilor și al şcolii, dacă sunt concepute corespunzător.
Următoarele sunt exemple de evaluări care s-au dovedit a fi eficiente în mediul de învățare online:
Lucrări scrise: eseuri scurte, lucrări de cercetare, răspunsuri la studii de caz. Elevii trimit lucrări scrise în format electronic. Profesorul poate repartiza elevii în grupuri mici pentru a oferi feedback de la colegi și pentru a construi comunitate.
Discuție online: activități de discuții asincrone (de exemplu, forum de discuții,). Profesorul poate iniția discuții la curs cu un set de întrebări. Apare aici oportunitate pentru construirea comunității prin moderarea elevilor.
Discuții, hărți conceptuale:oferim in acest fel reprezentarea vizuală a conexiunilor dintre conceptele pe care elevii le-au învățat.
Un instrument bun pentru evaluarea formativă pentru a evalua cunoștințele elevilor la anumite puncte de control din curs este activitatea de Brainstorming sau Mindmapping
Prezentări:Prezentările studenților pot fi modificate în mediul de învățare online. Elevii creează prezentări (de ex. ppt sau poster) pentru a le prezenta profesorului și colegilor de clasă online și pentru a primi feedback de la aceștia. Instrumentele de conferință web sincrone pot fi utilizate pentru a facilita aceste prezentări sau pot fi înregistrate și prezentate asincron.
Test / test / examen:Întrebările tradiționale cu răspuns multiplu, scurt sau lung pot fi create chiar pe platforma pe care școala o folosește (de exemplu Google Classroom- quizes. Acestea sunt, în general, verificări mici, evaluări formative pentru a testa înțelegerea elevilor asupra materialului lecției sau a capitolului. Testele față în față pot fi, de asemenea, încorporate pentru examene cu mize mai mari.
S-ar impune si câteva sfaturi pentru evaluarea învățării elevilor online
Dacă sarcinile sunt complexe și cu mai multe părți, este mai eficient să le împărțiți în componente mai mici, astfel încât profesorul să poată evalua elevii în mai multe momente ale procesului de învățare și să ofere feedback.
Oferirea elevilor de rubrici explicite și detaliate pentru a comunica cu exactitate așteptările privind performanța elevilor.
În cazul în care materialul lecției sau a capitolului este extrem de tehnic, luați în considerare utilizarea unor teste de auto-verificare fără notare ca o evaluare formativă pentru a verifica învățarea elevilor și pentru a determina dacă strategiile de predare ar trebui modificate – adaptate situației apărute.
Evaluările in sine și ajutorul colegilor se pot folosi pentru a reduce volumul de muncă al profesorului, pentru a îmbunătăți experiențele de învățare ale elevilor și pentru a forma abilitatea de a lucra in echipă.
Trebuie căutate oportunități de a oferi feedback întregii clase – adică un anunț sau un e-mail care să rezume tiparele observate în sarcinile elevilor.
Discuții cu întrebări și răspunsuri pot fi, de asemenea, utile pentru a pune întrebări obișnuite despre elevi. Se recomandă utilizarea unei varietăți de tehnici de evaluare într-un curs online.
In condițiile actuale implicarea profesorilor dar si a elevilor este fundamental, iar instrumentele de evaluare ar trebui sa creeze o interacțiune umana mai profunda si mai semnificativa.