ÎNVĂȚĂM, EVALUĂM DE ACASĂ...ONLINE

PROFESOR PENTRU INVAȚAMANTUL PREȘCOLAR DĂRĂU LAVINIA VASILICA GRADINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT SEBIȘ, JUDEȚUL ARAD

 Scopul principal al evaluării este reprezentat de cuantificarea măsurii în care au fost atinse obiectivele unui program de instruire și a eficienței metodelor de predare / învățare. În sistemul de învățământ, activitățile de evaluare trebuie să fie realizate în concordanță cu perspectiva nevoilor de formare ale celui educat. Este necesar ca evaluarea să fie centrată pe aspectele ei formative, astfel încât să întărească și să susțină interesul elevilor pentru studiu, să-i îndrume spre acumularea de cât mai multe cunoștințe și spre activitatea de învățare.
 În activitatea din grădiniţă, actul de evaluare are drept scop măsurarea şi aprecierea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor dobândite de copii în cadrul actului educaţional. În acelaşi timp, evaluarea urmăreşte şi aspectele formative ale muncii educatoarei, concretizată în modalităţile de abordare a schimbării, în atitudinile şi comportamentele dobândite de copilul preşcolar prin procesul de învăţământ.
 Tehnologiile informatice au pătruns din ce în ce mai mult în domeniul educației, iar dezvoltarea exponențială a internetului a determinat diversificarea ofertei educaționale, apărând noi tipuri de cursuri, platforme online care vin în ajutorul elevilor și al profesorilor.
 În situația actuală, determinată de apariția și răspândirea virsului SarsCov-2, când procesul instructiv educativ se realizează acasă și de acasă, este absolut necesar să rămânem ,,conectați” cu școlarii / preșcolarii noștri. Altfel, nu vom avea nici un fel de comunicare. Prin platformele și aplicațiile disponibile online, drumul este larg deschis pentru diverse tehnologii utile în predare și evaluare, dar ceea ce trebuie să vină întâi este modul în care tehnologia va îmbunătăți pedagogia folosită. Deci, pedagogia mai întâi, apoi tehnologia. Experiența actuală ne ajută să înţelegem că tehnologiile sunt instrumente de aplicat cu atenție și în mod adecvat. Provocarea pentru noi, dascălii, este să ne îndepărtăm de noțiunea de evaluare ca document Word–adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic–și să folosim tehnologia, ajutându-i pe elevi să devină autonomi în învățare.
 În contextul online, implicarea este absolut esențială și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană mai profundă și mai semnificativă. Produsele elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității educaționale, iar creativitatea pe care tehnologia ne permite să o exprimăm este remarcabilă.
 Munca noastră online, a mea și a colegei de grupă, se desfășoară pe rețelele de socializare, Facebook și WhatsApp, precum și pe platforma Google Classroom. La început nu a fost ușor, însă, cu răbdare, cu timp și pas cu pas am învățat să ne descurcăm și așa. La fel și părinții, au dat dovadă de multă implicare, iar colaborarea dintre noi este de apreciat. Noi transmitem temele activităților, sugestii de realizare, filmulețe educative, jocuri, activități practice și artistico-plastice, iar părinții lucrează cu copiii zilnic, peste așteptările noastre. Feedback-ul se realizează prin poze și înregistrări video/audio cu cei mici, adevărate comori, atât de inventivi și creativi. Cu toate acestea, ne lipsește interacțiunea directă, probabil consumăm mai multe resurse ca să ne facem înțelese. Pentru că și noi, la rândul nostru, pregătim materialul didactic pentru parcurgerea activităților online în modul cel mai accesibil. Sprijinul părinților este atât de important, cei mici necesită îndrumare și supraveghere, non-stop.
 Închei, spunând: ,,Oricât de performantă sau prietenoasă ar fi o aplicație de evaluare online, aceasta nu poate înlocui pe deplin multiplele acțiuni ale feedback-ului învățării, acțiuni inițiate prin microdeciziile educatorului.” Așadar, în aceste momente grele, facem PREDARE/EVALUARE nu doar pentru că trebuie, ci pentru continuitate. O facem pentru a avea un scop: pentru a nu ne izola de educație și de tot ce înseamnă ea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *