Învățarea onli-ne reprezintă o mare provocare pentru actul didactic, dar mai cu seamă pentru activitatea didactică ce se impune a se desfășura cu copilul cu deficiență mintală.
Foarte puțini dintre acești copii sunt capabili să desfășoare activitate online, utilizând dispozitivele electronice și mai cu seamă căile de comunicare.
Pentru ca acest lucru să se realizeze este necesar a fi îndeplinite următoarele condiții:
-să existe în familiile elevilor cu CES dispozitive electronice, cu programe de comunicare Classroom, Meet, Zoom și conexiune la internet;
-dispozitive de listare a materialelor de lucru, respectiv fișe de evaluare etc.;
-apartinătorii acestor copii (părinți, frați, bunici etc.) să cunoască modalitatea de lucru cu aceste dispositive;
-iar cel mai important este acela că, acești copii să înțeleagă utilitatea acestor căi de comunicare și modul în care ele sunt utilizate, însă acest lucru este foarte greu de înțeles de către copilul cu deficiență mintală.
Tinând cont de cele precizate mai sus, dar la care se poate adăuga mediul social din care provin unii dintre acești copii și familiile lor, ne-am trezit în fața unei realități crunte, pentru că învățarea cu copilul deficient are cele mai bune rezultate prin activitate ” unu la unu” și ”față în față”, dar și faptul că pentru mulți dintre ei singurul mijloc de comunicare și realizare al lecțiilor îl reprezintă telefonul mobil.
Având la îndemână doar acest instrument de lucru- telefonul mobil și prin intermediul grupurilor de lucru de pe WhatsApp și Facebook, încercăm și chiar reușim să comunicăm copiilor atât lecțiile pe care în mod normal ar trebui desfășurate în sala de clasă, materialele de lucru și evident evaluările, care reprezintă feedback-ul activității desfășurate online.
Fișele de evaluare sunt adaptate nivelului de înțelegere al copiilor, pentru fiecare tip de deficiență, astfel încât gradul de rezolvare al acestora să fie de 100%, în fiecare situație.
Odată rezolvate fișele de lucru, sarcinile primite, fișele sunt fotografiate și trimise către profesor, acesta le colectează, arhivează și listează, realizând astfel portofolii virtuale și fizice pentru fiecare copil.
Poate că această metodă nu este tocmai o metodă asteptată vremurilor ”moderne” pe care le trăim, dar pentru unii dintre copiii noștri reprezintă singura modalitate de a continua educația.
Comunicarea prin intermediul camerei video este o altă modalitate prin care putem comunica cu copiii noștrii și aparținătorii acestora, astfel ne putem vedea, explica lucruri pe care nu le înțeleg.
De altfel, Zoom-ul și Meet-ul reprezintă și acestea mijloace de comunicare, posibile pentru unii elevi.
Folosind aceste mijloace, încercăm să facem față provocărilor pandemiei, care ne-au îngrădit drepturile existențiale, dar pe cele educaționale.
PROFESOR PSIHOPEDAGOG: MUȘAT STELIANA-VASILICA CENTRUL ȘCOLAR DE EDUCAȚIE INCLUZIVĂ, BRĂILA
26
ian.