STRATEGII ȘI METODE APLICATE PENTRU REALIZAREA EVALUĂRII ONLINE

PROFESOR RADU ANA-MARIA COLEGIUL NAȚIONAL PEDAGOGIC “ȘTEFAN CEL MARE”, BACĂU

În prezent, prin platformele și aplicațiile disponibile online, există diverse tehnologii utile în predare și evaluare, dar ceea ce trebuie să vină întâi este modul în care tehnologia va îmbunătăți modul de predare. Cu alte cuvinte este importanta mai întâi pedagogia, apoi tehnologia.
Învățământul online deschide posibilitatea unei pregătiri structurate, coordonate și corect etapizate (existența multitudinii de platforme și soft-uri educaționale online, care abundă media în această perioadă). Acest învățământ reprezintă o formă de învățare la distanță, destinată celor care nu au posibilitatea de a accesa sistemul de învățământ clasic, traditional, “față în față” sau adecvată unor situații speciale, așa cum se întâmplă în perioada actuală de pandemie.
Evaluarea online ste o provocare pentru profesori deoarece trebuie să se îndepărteze de noțiunea de evaluare ca document Word – adică de la simpla înlocuire a unei bucăți de hârtie cu un document electronic – și să folosească tehnologia pentru a-i ajuta pe elevi să devină autonomi în învățare căutând modalități de integrare a tehnologiei.
În ciuda utilizării răspândite a computerelor în predare şi învăţare, utilizarea acestora în ceea ce priveşte evaluarea a fost limitată. Există o tendinţă de a asocia evaluarea bazată pe utilizarea computerului cu întrebările cu alegere multiplă, poate din cauză că aşa s-a utilizat pentru prima oară tehnologia informatică. Evaluarea bazată pe utilizarea computerului nu face numai să genereze exerciţii de rutină ca aceste întrebări cu alegere multiplă, ci poate îmbogăţi experienţa elevilor. Pentru testarea computerizată itemii ar trebui să fie special construiți, ţinând cont de posibilităţile multimedia ale calculatorului, revenirii asupra răspunsurilor deja propuse.
O parte dintre metodele folosite online în evaluare includ: teme scrise; participarea la discuţii online; eseuri; publicarea lucrărilor/prezentărilor elevilor; quiz-uri şi întrebări online; activităţi experienţiale, cum ar fi jocul de rol; teme colaborative; dezbateri; portofolii;
Profesorii caută tot mai mult modalități de integrare a tehnologiei prin intermediul platformelor educaționale, astfel în sarcini și evaluare având alegeri aproape nelimitate, dintre care să enumerăm câteva:

Google Classroom – aici se pot face discuții cu elevii prin meet-uri, chat. În

cadrul acestei platforme avem si Google Forms cu ajutorul căruia putem crea formulare. Astfel profesorul își poate permite să includă imagini sau video pentru interpretare sau ca material de reflecție pentru elev. Elevii pot primi atât întrebări cu mai multe variante de răspuns, sau nu, în funcție de măiestria profesorului.

Brio™ este platforma de soluții fundamentate științific, pentru îmbunătățirea

performanței școlare, destinată elevilor, părinților, educatorilor, școlilor și altor instituții implicate în actul educațional din România. Cu Brio se poate desfășura și
evaluare, nu doar testare: după fiecare test, se văd instant detalii despre unde s-a greșit sau nu s-a răspuns, precum și Raportul Brio, care analizează în detaliu competențele tale. Se poate afla nivelul elevului dar și tipurile de exerciții sau probleme pe care trebuie să le rezolve pentru a ajunge la următorul nivel.

Platforma educațională mykoolio.com se bazează pe o tehnică de predare modernă.

Aceasta diferă foarte mult de cea clasică, fiind sub forma unor jocuri educative interactive. Consolidarea cunoştinţelor constituie un rol foarte important în cadrul ei, iar evaluarea se realizează într-o manieră atractivă şi adaptată nevoilor elevilor.
În oricare platformă educațională pentru probele orale putem folosi fără nici o problemă comunicarea video-audio (web). Pentru referate și proiecte putem folosi instrumente de management al conținutului prin încărcarea acestora și evaluarea ulterioară de către profesor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *