Noile timpuri ce suntem nevoiți să le trăim, într-un mod pe care nici nu puteam să ni-l imaginăm, pot fi făcute suportabile pentru noi, profesorii și pentru elevii noștri, dacă avem puțină disponibilitate și încercăm să privim optimist, spre toate tehnicile și tehnologiile ce ni se deschid acum în fața ochilor. Mulți dintre noi foloseam diferite programe și până acum dar, cu toată sinceritatea, numărul lor era restrâns și nici nu „abuzam” de ele în fiecare săptămână.
Multitudinea platformelor și aplicațiilor care, la acest moment, ne sunt disponibile online, ne deschid căi libere spre diverse tehnologii utile în predare și evaluare Preocuparea noastră principală ar trebui să se axeze pe modul în care ne putem folosi de acestea, dar ceea ce nutrebuie să pierdem din vedere, mai întâi, este modul în care tehnologia va da un plus valoare pedagogiei folosită de noi la clase.
În acest context, pe lângă adaptarea lecțiilor pe care le predăm, mai avem de gândit și modalitățile în care îi vom evalua pe elevii noștri, încercând să ne distanțăm de bătrânul document Word sau PDF și să găsim mijloace prin care le vom deschide apetitul pentru competiție, pentru dobândirea unor noi cunoștințe și experiențe.
Provocarea pentru profesori nu a fost una ușoară, dar nici imposibilă. Nu a durat mult și deja, unii dintre noi, am descoperit tot felul de programe, menite să-i ajute pe elevi să devină autonomi în învățare. Majoritatea folosesc învățarea și evaluarea – bazată pe proiect, cu posibilitatea de utilizare a mijloacelor media, modalitate care poate oferi elevilor o serie de opțiuni și le pune la încercare creativitatea.Profesorii preocupați de aceste aspect ale demersului didactic se documentează și caută modalități de integrare a tehnologiei, inclusiv prin intermediul rețelelor de socializare. La acest moment opțiunile sunt variate și, indiferent că este vorba despre predare sau evaluare, profesorii au la dispoziție alegeri aproape nelimitate.
În continuare voi prezenta câteva variante:
– GSuite care are în componența sa Google Classroom: aici se pot încărca materiale, teme, tot aici se poate să stabilim lecții interactive pe Meet, unde se poate preda, unde se pot corecta teme, se poate oferi feedback direct fiecărui elev;
– Padlet este un instrument care mijlocește interacționarea facilă între profesori și elevi, pe un padlet pot fi vizualizate, foarte rapid, unele răspunsuri scurte și toți elevii pot vedea toate răspunsurile date pe post-it-uri virtuale.
– Google Forms permite crearea unor teste în care pot fi inserate imagini sau filmulețe. Aplicația permite folosirea diverșilor itemi de evaluare. Astfel, elevii pot primi atât întrebări deschise, cât și închise, cu mai multe variante de răspuns, sau cu un singur răspuns. Funcția Quiz permite, pe mai departe, oferirea de feedback prompt.
– Kahoot – o aplicație care poate fi folosită la construirea unor teste atractive, cu itemi variați.
– Wordwall – un program cu ajutorul căruia se pot crea activități potrivite pentru evaluare, în mod deosebit pentru învățământul primar.
Pot fi folosite: StoryJumper, Prezi, Animaker etc. Ca evaluare, elevii pot fi invitați să lucreze diferite proiecte în care să folosească un program, o aplicație pe care o îndrăgesc.
În contextul evaluării online, este nevoie de alocarea unui timp suplimentar, implicarea este necesar să fie maximă și aceste instrumente trebuie să creeze o interacțiune umană consistentă pentru ca întregul demers didactic să aibă efectul scontat.
Rezultatele și produsele finale ale elevilor sunt cea mai bună dovadă a calității actului didactic, iar creativitatea, pe care tehnologia îți permite să o exprimi, este ceva ce poate fi dezvoltat la fiecare elev al nostru.
PROFESOR ROTAR ADRIANA LICEUL TEHNOLOGIC ALEXANDRU BORZA, CLUJ-NAPOCA
26
ian.