IMPORTANTA EVALUARII ONLINE IN INVATAMANTUL PRESCOLAR

ROȘU RODICA IONELA LOREDANA GRADINIȚA CU PROGRAM PRELUNGIT NR. 7 SLATINA

In reforma educationala intreprinsa in momentul de fata in invatamant, importanta activitatii de evaluare devine din ce in ce mai accentuata, deoarece permite cadrului didactic sa aprecieze gradul in care au fost atinse obiectivele procesului de invatamant, precum si dificultatile acestuia. Incepand cu 11 martie 2020, ca urmare a deciziei Ministerului Educației și Cercetării de a suspenda cursurile față-în-față, sistemul de invatamant se reorientează către practici noi de comunicare și de cooperare prin care sa asigure continuitatea învațarii și funcționarea organizaționala. Masurile instituite prin starea de urgență ne relevă maniere diferite, câteodată inedite, de a fi și a acționa. Adulți și copii deopotrivă sunt in situația de a descoperi noi moduri de conectare socială și de continuare a activităților profesionale, sociale, culturale, ludice și de petrecere a timpului liber; în acest sens, utilizarea noilor tehnologii a luat o amploare de neimaginat în urmă cu câteva luni. Toate aceste elemente au, cu siguranță, o zona de evoluție și dezvoltare sociala importanta, dar faptul ca totul s-a întamplat brusc „peste noapte” a pus societatea in fața unei provocări de o magnitudine pe care nu am mai întalnit-o pana în prezent.
 Evaluarea se poate defini ca un sistem de conceptii, principii si tehnici referitoare la masurarea si aprecierea rezultatelor scolare si a procesului didactic .
 In invatamantul prescolar actul de evaluare pastreaza caracteristicile evaluarii activitatiididactice, avand drept scop masurarea si aprecierea cunostintelor, priceperilor si deprinderilor , dobandite de copii in cadrul actului educational .In acelasi timp , evaluarea urmareste si aspectele formative ale muncii educatoarei , concretizata in atitudinile si comportamentele dobindite de copilul prescolar prin procesul de invatamint.
 Din perspectiva momentului efectuarii si a modului de interpretare a datelor cu relevanta in desfasurarea procesului didactic, se contureaza utilizarea in invatamintul preprimar a urmatoarelor de evaluare :

evaluare initiala – predicativa
evaluare cumulativa- sumativa, certificata
evaluare formativa- continua

 Evaluarea initiala – se realizeaza la inceputul anului scolar , in momentul initierii unui program de instruire , si are rol de a stabili nivelul de cunostinte, priceperi si deprinderi, de a cunoaste capacitatile de invatare ale copiilor.concluziile desprinse in urma evaluarii initiale ajuta la realizarea predictiei – stabilirea coordonatelor esentiale ale activitatii viitoare, a obiectivelor , alegerea strategiilor adecvate pentru obtinera performantei copiilor, ritmul de parcurgere a continuturilor, deci premisa pentru eficienta procesului de invatamint prescolar viitor, care se va oglindi in planificarea semestriala.Datele obtinute la acest tip de evaluare ajuta la conturarea activitatii didactice in trei planuri :

stabilirea modului adecvat de predare a noului continut ;
organizarea unui program coerent de recuperare pentru intreaga grupa de copii ;
aplicarea unor masurirecuperatori pentru unii copii din grupa , fie de sprijin si recuperare, fie activitate suplimentara pentru copiii spradotati.

 Evaluarea formativ continua este una din formele cele mai des utilizate in gradinita si se manifesta in toate activitatile derulate, de la observarea continu a comportamentului copiilor, a reactiilor pe care le au la diverse solicitari, a semnalariiprogreselor pe care le fac prin rezolvarea unor sarcini cu un grad ridicat de dificultate, pana la recompensarea succeselor pe care copii le obtin .Utilizarea acestei forme de evaluare ajuta atat educatoarea, dar in special copilul la reglarea activitatii.
 Evaluarea sumativa , cumulativa , se realizeaza de regula la sfarsitul unui semestru, al unui an scolar, urmareste sa realizeze un sondaj despre cunostintele si achizitiile copiilor in urma participarii la un anumit program educational. Rezultatele obtinute se raporteaza la obiectivele Programei prescolare, gradul de realizare al acestora, cu mijloacele si strategiile didactice propuse de fiecare educatoare. In evaluarea cumulativa sau sumativa se constata rezultatele, dar important este interpretarea acestora prin prizma metodelor si strategilor de lucru, ca imediat sa urmeze decizia in adoptarea unor programme educationale, care sa conduca la cresterea performantei copiilor.
Trebuie mentinut faptul ca elementul care a condus la o presiune majoră asupra sistemului de învățământ și a societății în ansamblul ei a constat în utilizarea exclusivă a mijloacelor de comunicare la distanță pentru a face educație. Trebuie să recunoaștem din capul locului că:
• sistemul de învățământ este doar parțial pregătit, o parte din cadrele didactice nu posedă în acest moment suficiente informații și competențe specifice instruirii asistate de calculator;
• curriculumul permite într-o măsură variabilă/ secvențială/ revizuită transpunerea în activități la distanță;
• companiile edtech nu au fost stimulate pentru a construi soluții interoperabile, mulate pe nevoile de sistem ale educației.
In aceste circumstante au apărut, inevitabil, o serie de impedimente de natură logistică, pedagogică, tehnică si de conținut în domeniul multor discipline scolare. Toate acestea pot să fie văzute fie ca bariere fie drept provocări cărora profesorii, elevii, părintii si decidentii educatiei încearcă să le facă față în ritmul rapid în care apar, manifestând, în proporții variabile, disponibilitate, interes, măiestrie pedagogică, inventivitate. Tehnologia digitala a facilitat în bună măsură continuarea unor activități didactice la distanță, în perioada suspendării cursurilor. Cu toate acestea, o parte din activitatea didactică uzuală (față-în-față) nu se poate face online/ la distanță, având astfel un impact negativ asupra învățării temeinice. Cadrele didactice semnalează disfunctii in ceea ce privește următoarele activități de suport pentru invatare: comunicare autentică și relaționare umană, sprijin personalizat pentru prescolarii cu nevoi speciale de invățare. In mod explicabil, sprijinul pe care în mod traditional il ofereau prescolarilor cu nevoi speciale sau cu dificultăți de învățare este greu de oferit online, date fiind limitările tehnologice implicite. In realitate, in mediul online, fiecare prescolar poate să reprezinte pentru cadrul didactic o posibila situație de dificultate in invatare, facand astfel dificilă identificarea celor cu probleme reale. Chiar dacă profesorul isi cunoaște bine grupa si prescolarii si stie cine are nevoie de sprijin suplimentar, acest lucru s-ar putea realiza eventual ulterior activitatii de predare online, prin consiliere individuală. Este foarte dificilă interactiunea personalizată cu un prescolar anume in contextul in care contactul nu este direct, profesorul este urmarit online de o grupa intreaga și fiecare elev ii solicită atenția.
 Indiferent de forma care se utilizeaza , evaluarea, desfasurata in scopul de reglare si autoreglare a activitatii didactice, este un proces complex, dar in acelasi timp firesc si normal , integrat procesului de invatamant.Ea furnizeaza date importante despre capacitatile de invatare a copiilor, pentru ca, in deplina cunostinta de cauza, sa se stabileasca obiectivele activitatii urmatoare si sa se adopte cele mai potrivite mijloace de realizare.
 In unitatea noastra evaluarea a cuprins variate forme de verificare, metode si procedee de evidentiere a performantelor atinse , printre care as aminti:

observarea curenta a comportamentului de invatare al grupei;
conversatia , dialogul;
probe de control;
studiul produselor activitatii;
testele si fisele de evaluare.

 Educatoarele din unitatea noastra au ales metode si tehnici de evaluare potrivite si le-au adaptat nivelului individual de virsta ale copilului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *