UTILIZAREA APLICAȚIEI ON-LINE “PLICKERS” ÎN EVALUAREA ȘCOLARĂ

ȘCOALA GIMNAZIALA DESA PROF. INV. PRIMAR DOBRESCU VERGINIA

„Plickers” (https://get.plickers.com/) este un instrument de evaluare folosit de cadrul didactic, o modalitate rapidă și simplă de a verifica cunoștințele elevilor. Aplicația poate fi folosită cu succes în evaluarea predictivă (ca de exemplu la începutul unei teme noi); formativă (la fiecare lecție sau temă nouă); sumativă (la finalul unei unități de învățare). Cu ajutorul videoproiectorului sunt proiectate întrebările și variantele de răspuns ale testului creat de profesor prin intermediul aplicației.
De această dată elevii nu folosesc pentru evaluare pixul și foaia de hârtie, nu ridică mâna pentru a da răspunsul și nici nu utilizează vreun dispozitiv electronic. Elevii răspund la întrebări prin ridicarea unui card, personal și unic prin formă, descărcat, printat și eventual plastifiat de către profesor, din aplicație.
Fiecărui elev îi este atribuit un card unic “Plickers” care are o imagine alb-negru similară unui cod QR. Literele A, B, C și D, corespunzătoare variantelor de răspuns, sunt scrise într-un format mic, pentru a asigura confidențialitatea, pe fiecare latură a cardului. În timpul lecției, profesorul afișează câte o întrebare cu 2-4 variante de răspuns sau cu răspuns Adevărată/Fals. Elevii își rotesc cardurile Plickers pentru a indica răspunsul pe care ei îl consideră corect. Cu ajutorul telefonului mobil, pe care este descărcată aplicația, profesorul scanează cartonașele ridicate de elevi. În timp real, pe imaginea proiectată pe ecran toți elevii pot să vadă ce răspunsuri sau dat, iar la finalul testului fiecare copil știe unde a răspuns corect și unde a greșit. Elevii sunt antrenați astfel în procesul de evaluare, fiind atenți dacă au fost scanate cardurile personale și dacă răspunsurile lor au fost afișate. Ei sunt încântați de acest mod nou de evaluare care implică tehnologia, iar răspunsurile date și corectate în timp real îi determină să se concentreze asupra evaluării și să o trateze cu mai multă responsabilitate. Profesorul nu mai corectează teste în afara orelor deoarece, la finalul evaluării, aplicația afișează pentru fiecare participant la test răspunsurile corecte și pe cele incorecte (acestea fiind marcate distinct prin culoarea roșie). De asemenea, fiecare elev poate să primească o fișă individuală cu răspunsurile date, astfel încât să se poată realiza autoevaluarea și autocorectarea, direct în clasă.
Un avantaj este și faptul că aplicația oferă reprezentări grafice cu răspunsurile elevilor, iar primele trei întrebări care au primit cele mai slabe răspunsuri din partea elevilor sunt afișate, astfel că profesorul poate să-și facă o imagine asupra elementelor ce trebuie revizuite în perioada imediat următoare. Aplicația permite centralizarea răspunsurilor elevilor sub 61 formă tabelară și arhivarea acestora. Stocarea rezultatelor elevilor la teste și interpretarea grafică a acestora facilitează crearea unei baze de date cu informații referitoare la nivelul lor de pregătire și oferă o perspectivă de ansamblu pe o perioadă mai lungă de timp.
În ceea ce privește editarea testelor, aceasta se face sub forma seturilor de întrebări, ușor de realizat, sub forma unor slide-uri pe care se pot pune și imagini. Slide-urile pot fi editate, mutate, puse în ordinea dorită, șterse, modificate, prin operațiuni simple și vizibile.
Utilizarea aplicației Plickers în evaluare oferă, pe lângă obiectivitate, și un feed-back imediat atât elevilor cât și profesorului. Elevii au astfel posibilitatea de a conștientiza ce parte a lecției stăpânesc mai puțin, iar profesorul poate proiecta mult mai rapid activitățile de reglare. Folosirea aplicației oferă elevilor posibilitatea dezvoltării perspicacității, atenției distributive, reduce stresul și conduce la evitarea rutinei și monotoniei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *