METODE SI TEHNICI DE PREDARE IN INVATAMANTUL ONLINE

SCOALA GIMNAZIALA NR. 1, COMUNA VARASTI, JUDETUL GIURGIU PENA MARIA

 Invatamantul online reprezinta o forma de invatare la distanta, adecvata unor contexte speciale asa cum este perioada actuala de pandemie si ofera posibilitatea pregatirii etapizate, structurate si coordonate corect.
 Abordarea metodelor online ofera profesorului o conectivitate si o cooperare mai mare cu elevul,o responsabilizare mai mare a elevului in procesul de invatare.
 Fiecare metoda utilizata in invatamantul online are specificul ei. Centrarea pe professor &LOW-TECH, este o metoda traditionala de predare,se bazeaza pe predarea explicita prin prelegeri si demonstratii conduse de profesor,iar acesta poate juca mai multe roluri:autoritate formala, expert, model personal.
 Aceasta metoda nu include preferintele elevilor si nu le ofera oportunitati de invatare practica sau alternativa, instruirea fiind centrata pe profesor. Utilizarea tehnologiei si interactivitatea sunt extrem de reduse.
 Centrarea pe profesor& HIGH-TECH flipped classroom (clasa rasturnata). Prin utilizarea acestei metode copiii urmaresc prelegerile preinregistrate de profesori acasa,iar la clasa comenteaza,discuta pe marginea temei.
 Metoda de predare kinestezica-LEGO&LOOSE PARTS, are la baza teoria inteligentelor multiple. Copiii invata si experimenteaza, jucandu-se, nu asculta prelegeri si se foloseste ca metoda complementara de predare.
 Prin metoda LEGO, copiii observa obiectul in ansamblu si modul in care din piesele individuale se construieste intregul.
 LOOSE-PARTS, aceasta metoda are la baza pedagogia Waldorf si Montessori si prin utilizarea ei se incurajaza joaca libera si creativitatea copiilor, se deruleaza in spatii libere sau in interior, are impact asupra dezvoltarii sociale, cognitive, afective si in derularea activitatilor se utilizeaza materiale din natura (frunze, ghinde, conuri, flori, scoici, pietricele), alimente (boabe, paste, seminte), obiecte de mercerie(nasturi, ace, panglici) si obiecte din plastic (capace, betisoare, farfurii, linguri, furculite).
 Centrare pe elev si HIGH-TECH, gramificarea, are la baza jocurile electronice si urmareste implicarea mai activa a elevilor in procesul de invatare iar accentual nu mai este pus pe notare ci pe crearea abilitatilor de rezolvare a problemelor si se realizeaza prin programe.
 Tehnici ale gandirii critice si creative
 Societatea in care traim are nevoie de oameni flexibili care sa poata sa faca fata oricaror provocari noi chiar si in lipsa pregatirii speciale, de oameni creativi, ingeniosi care sa creeze produse,servicii si sisteme noi, are nevoie de oameni care sa lucreze in echipa, sa colaboreze, dotati cu inteligenta emotionala.
 Aceste deprinderi trebuie sa fie formate, cultivate in procesul de educatie. Exersarea gandirii critice presupune operatia de conceptualizare, comparatie, analiza, sinteza, evaluare, reflectie personala, aplicare si are un scop, iar abilitatile pot fi considerate abilitati cognitive inalte fiind automonitorizate.
 Gandirea creativa este un demers autonom de actiune asupra mediului inconjurator,determina un rezultat cu caracter inovator, original, personalizat si este reflexiv, activ, inventiv, critic, un instrument de adaptare la cunoastere, la experimentare si implementare concreta.
 Studiul de caz este o metoda care are la baza cercetarea si stimuleaza gandirea critica prin analiza,intelegerea,diagnosticarea si rezolvarea unui caz.
 Studiul de caz ii ajuta pe elevi sa deprinda competente de sistematizare,sa ia decizii,sa gandeasca critic,sa analizeze,sa formuleze ipoteze pe care sa le dezbata, sa argumenteze, sa tolereze divergente de opinie si sa structureze abilitati sociale de negociere, comunicare, confruntare.
Explozia stelara este o alta metoda interactive de predare. Stimuleaza creativitatea copiilor si se bazeaza pe formularea de intrebari pentru rezolvarea de probleme. O putem folosi in derularea activitatilor: memorizare, povestire, convorbire, lectura dupa imagini.
 Hartile mentale(MIND MAP), este un instrument excelent pentru ca elevii sa se reprezinte,sa prezinte si sa inteleaga informatiile. ,,Harta mintii”este oglinda propriilor ganduri. Mind Map poate fi comparata cu harta unui oras. Ideea principala, subiectul este reprezentat intr-o imagine centrala. Temele principale radiaza de la imaginea centrala ca,, ramuri”. Ramurile cuprind o imagine cheie sau un cuvant cheie desenat sau tiparit pe linia sociala. Subiectele de importanta mai mica sunt reprezentate ,,crengute” ale ramurii relevante. Ramurile formeaza o structura nodala conectata.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *