METODE SI TEHNICI EVALUARE IN INVATAMANTUL ONLINE

PROF. ÎNV. PREŞC. ANTON GEORGETA GRADINITA “VOINICEL”CHITILA

Metodele şi tehnicile de evaluare online, diferă de cele tradiţionale, din punctul meu de vedere sunt metode de evaluare inovative, care fac ca evaluarea să fie mai interesantă, mai plăcută, mai practică, să nu mai fie atât de rigidă.
Metodele tradiţionale nu-şi mai au rostul în mediul virtual, testele şi tezele la elevi sunt imposibil de dat, profesorul fiind pus în postura de a-şi exercita creativitatea şi abilităţile digitale, iar dacă acesta nu le deţine, va trebui sa se instruiască pe aceasta latură, pentru a-şi face actul educativ cât mai interesant şi captivant.
Aşadar, sunt puse la dispoziţie în era digitală, o serie de instrumente educaţionale online, iar evaluarea se poate face foarte uşor, cu ajutorul acestor instrumente, care ne oferă o gamă largă de posibilităţi de a evalua elevii; trebuie doar să fim dispuşi să le explorăm, să ne familiarizăm cu ele şi să le punem la dispoziţia elevilor noştri; astfel, pe lângă faptul că noi ne evaluăm elevii, le canalizăm atenţia către aplicaţiile/platformele educaţionale, care aşteaptă să fie descoperite.
Platformele educaţionale online fac învăţarea mai uşoară, iar evaluarea devine mai plăcută, nemaifiind factor de stres, din relaţia predare-învăţare-evaluare.
În continuare, am să enumăr câteva dintre platformele educaţionale, folosite de elevi în perioada în care şcolile s-au mutat în spaţiul virtual:

În mediul şcolar, destul de uzitată este platforma Google Classroom; aici profesorul se poate întâlni cu elevii săi în mediul virtual, temele se pot corecta, feedbackul poate fi oferit direct fiecărui elev;
Microsoft Teams este o platformă destinată elevilor şi studenţilor, unde aceştia se pot întâlni, forma echipe de lucru, posta teme, profesorul poate oferi feedback în timp util;
Kahoot este o aplicaţie eficientă de evaluare, unde elevii pot deveni “profesori”, construind ei înşişi itemi ; această aplicaţie este eficientă şi pentru preşcolari, bineînţeles, asistaţi de către un adult;
Wordwall este o platformă educaţională unde întâlnim mai multe activităţi de evaluare, atât pentru preşcolari, cât şi pentru elevi, mai ales pentru cei din ciclul primar: fişe, chestionare, jocuri de cuvinte etc. Aici, profesorii pot fi foarte creativi, aceştia pot crea diferite activităţi interactive, foarte plăcute de către copii. Este un instrument digital uşor de folosit si, bineînţeles, plăcut de copii datorită elementelor ludice inserate.
Dojo Class este un site care are aplicaţie ce se poate descărca pe smartphone; aici profesorul îşi poate crea clasa, poate da teme, poate da feedback rapid, poate nota elevii, aceştia pot încărca temele, pot trimite videoclipuri/poze etc.
Creatoare on-line aplicaţii uşor de folosit, ne ajută în crearea de colaje, slide-showuri, filmuleţe, animaţii etc. Cele mai cunoscute sunt: Pixl, Pizap, Kizoa, Animoto.

Acestea sunt doar câteva dintre platformele utilizate de către copii, ele vin în sprijinul cadrelor didactice pentru a le facilita actul educativ în spaţiul online, dar vin şi în sprijinul elevilor pentru a le face învăţarea mai accesibilă, mai frumasă.
Personal, activez în domeniul preşcolar, iar pandemia m-a făcut să mă împrietenesc cu computerul, să cercetez aceste platforme, pe unele le folosesc, pe altele, nu, pentru că nu se potrivesc preşcolarilor… de câteva luni mi-am mutat grupa pe Dojo Class, părinţii au fost destul de receptivi, în acest sens; acolo postăm fotografii de la activităţi, iar părinţii pot încărca lucrările realizate de copii, îi pot filma spunând poezia trimisă de doamna educatoare, îi pot filma realizând dierite activităţi casnice etc. Feedback-ul se poate oferi individual şi, ceea ce mi-a plăcut la această aplicaţie este că părinţii nu pot vedea, decât activitatea copiilor lor, nu au acces la activităţile celorlalţi copii.
Folosite cu măsură, aceste platforme educaţionale sunt eficiente în învăţare, sunt captivante şi interactive, bineînţeles că nu înlocuiesc activitatea de la clasă, însă pe viitor, consider că le putem integra în activităţile de învăţare/evaluare, alături de metodele şi tehnicile binecunoscute.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *